Från en MODELL-1 analys för ett visst företag har man samtidigt fastställt dess viktiga för- och nackdelar ur konkurrenssynpunkt. I figuren finns bara ett urval faktorer, dessa finns i kolumnen längst till vänster. Sedan bedömer man hur varje enskild kraft påverkar för- och nackdelarna. En viss kraft kan ha en neutral (0), positiv (+) eller negativ (-) inverkan på dessa. Det är positivt om en kraft ökar en fördel respektive minskar en nackdel och vice versa. I en mera avancerad utformning sätter man poäng, till exempel 1–10 i stället för att schablonartat bedöma varje positiv eller negativ förändring på ett likartat vis. En minskad konkurrensnackdel kan till exempel vara betydligt mindre viktig än en förstärkt konkurrensfördel. Förstärkta konkurrensfördelar kan naturligtvis också ha mycket olika vikt. Om faktorerna i vänsterkolumnen bidrar till att motverka (eller försvåra hanteringen av) ett problem som orsakas av omvärldsförändringen är det ett annat fall som kan leda till plus respektive minus. Man tar alltså varje enskild kraft och ser på vilket sätt denna påverkar varje enskild konkurrensfördel respektive -nackdel.
Efter att ha fastställt inverkan av alla krafter som finns angivna högst upp i modellen är matrisen fylld av tecken och nollor. När värderingen är avslutad summerar man antalet plus och minus för dels varje enskild kraft, dels varje konkurrensfördel och -nackdel. Dessa summeringar hamnar på nedersta raden respektive i kolumn längst till höger.
Förändrade strategier
I det aktuella exemplet, som visar omvärldens påverkan på ett bostadsföretag i en av Stockholms förorter, ser man att summan för de olika krafterna ger en stor övervikt för minus. Dessa krafter är särskilt intressanta, framför allt de som rör nya konkurrenter och konsumenternas ändrade konsumtionsmönster, eftersom de har fyra minus vardera. Dessa krafter ökar klart företagets existerande svagheter, men det finns också andra krafter som försämrar ställningen, till exempel att det inte finns några starka positiva omvärldskrafter (i detta urval).
Granskar man omvärldens påverkan på de olika enskilda för- och nackdelarna ser man i kolumnen till höger, att konkurrensfördelarna inte berörs särskilt mycket. Miljöns ställning som en positiv faktor för företaget förstärks dock i framtiden (två plus). Läget är annorlunda för nackdelarna, bland annat bedöms företagets organisation och marknadsföringsfunktion vara svagheter. Utvecklingen under de närmaste åren förvärrar nu situationen och gör konkurrensnackdelarna betydligt mera utpräglade.
Tolkningen av detta enkla exempel anger att vissa omvärldskrafter kommer att ha en klart negativ inverkan på företaget. I något fall kommer en fördel att förstärkas men huvudsakligen förvärras redan kända nackdelar mer än att konkurrensfördelar försvagas. Detta leder självfallet till tankar om handlingsåtgärder och ny fördelning av resurser. Vad kan man vidta för åtgärder som skydd mot omvärldskrafter, som orsakar väsentliga negativa effekter för företaget? Hur kan svagheter som bara förvärras i stället elimineras? Och kan man mera utnyttja styrkor som förstärks av omvärldsutvecklingen?
MODELL-2 leder omedelbart fram till en rad tankar om åtgärder och förändrad strategi. Även om modellen inledningsvis syns lite komplex, är den inte svår att använda. Personer med erfarenhet av den kan lätt sätta in andra medarbetare i den. En ledningsgrupp kan därefter enas om olika krafters inverkan. Totaleffekten av den bild som då framträder är ofta rätt oväntad och ger nya insikter. Informationen är inte på något vis trivial, modellen skapar nya viktiga insikter, som kan vara ett väsentligt stöd vid utformningen av företagets strategi.
Modellen gör det alltså möjligt att ta ytterligare några steg utöver en SWOT-analys för att se hur omvärlden inverkar på företaget. Speciellt värdefullt är att modellen visar hur omvärldsutvecklingen påverkar de strategiskt viktigaste aspekterna i företaget, nämligen dess konkurrensfördelar och -nackdelar.
På samma sätt som för MODELL-1 får man ett direkt beslutsunderlag och inspiration att vidta åtgärder.
|