VÅR SPECIALITET
En bra beskrivning av det vi främst sysslar och hjälper kunder med är, att vi är specialister på att hitta bästa sättet att ö k a eller b e v a r a marknadsandelar vid hård konkurrens.
Runt denna kärna erbjuder vi sedan också en rad mera allmänna tjänster:
KONKURRENSSTRATEGI
Hur når man framgång på en marknad i närvaro av starka och duktiga konkurrenter? För att lösa dessa problem använder vi bl a vissa speciellt användbara metoder för analys och strategiutveckling, som utvecklats under de senaste halvseklet. Dessutom har vi själva byggt upp ett antal egna ansatser, som vid relevanta förutsättningar ger mycket viktiga insikter och riktlinjer för företagets handlande.
En viktig aspekt gäller utforming av konkurrensstrategier, som bl a bygger på företagets situation och ställning på marknaden i meningen: Är företaget en utmanare, en marknadsledare eller samlevare eller ett nischföretag? Och vad innebär dessa olika marknadsroller för strategin?
De problem vi då arbetar med kan t e x avse:
• Att utforma en aggressiv utmanarstrategi, som kan leda till att man blir marknadsledare
• Att formulera en nisch- eller marknadsledarepolitik, som verkligen medför att företaget blir eller förblir ledande i nischen eller på hela marknaden.
Ofta gäller det att:
• Verkligen känns sin egen speciella kompetens och i detalj de egna konkurrensförde larna och deras grunder. Vissa styrkepunkter är t ex inte intressanta för att bygga konkurrensfördelar
• Att finna motståndarnas svagheter och stelheter i många avseenden • Att sedan hitta de möjliga sätten att lönsamt konkurrera och därefter verkligen utforma det kraftfullaste sättet.
STRATEGISK REVISION
Utgångspunkten för arbetet att utforma en förbättrad eller ny strategi är ofta en strategisk revision av kundföretaget. Revision av den gällande strategins effektivitet bör för företag vara lika naturlig som en extern revison av redovisningen. Den analysen kan ses av oss som en särskild produkt, som särskiljs från strategiformulering. Ett annat prioriterat område är därför: Att genomföra en komplett revision av ett företags strategi. Vi kan snabbt analysera omvärlden och företaget, konstatera utvecklingstrender av vikt, och därefter fastställa alla affärsmäsiga och konkurrensmässiga större och mindre problem av vikt idag och under de närmaste åren. Detta material blir sedan grunden för beslut i företaget o m strategin bör förnyas delvis eller helt (och hur den processen kan ske).
AFFÄRSUTVECKLINGSSTÖD
Om granskningen av omvärld och företaget (se ovan) leder till slutsatsen att strategin bör ändras, kanske vi ombedes att forsätta att stötta företaget. Några typiska situationer kan vara att man vill:
• Pröva den strategiska planen och utmana gamla sanningar
• Skapa en gemensam bild av vision, strategier och mål
• Svag lönsamhet under längre tid, vilket lett till (eller orsakats av) nedprioriterat strategiskt arbete
• Behov av att lyfta kunskapsnivån i samband med det årliga strategiarbetet. Styrelsen o/e VD har funnit att nivån på analys och kreativitet sjunkit för mycket
• Affärsplanering i samband med stora affärsutvecklingsprojekt
• Nya upplägg och ansatser vid omvärldsförändringar eller t ex företagsköp.
Vi har lång och bred erfarenhet av kompletta affärsutvecklingsuppdrag där kunden har stort behov av avlastning eller stöd i dessa frågor.
Men av olika skäl önskar kunder ibland genomföra arbetet själva, med ibland medveten lägre ambitionsnivå.
Vi erbjuder då tjänsten: "AFFÄRSUTVECKLINGSSTÖD".
För dessa kunder erbjuds en mindre omfattande hjälp, med stort inslag av kundens eget engagemang – som alternativ till det traditionella sättet att konsulten praktiskt sett tar över och löser problemet:
• Vi hjälper då till avseende kundens strategiska företagsledning genom att stötta dennes ledningsgrupp, kanske kompletterad med vissa styrelsemedlemmar, med hjälp avseende själva strategiprocessen
Detta kan utformas på flera vis: en är att vi håller i och driver processen från början till ett slut, som innebär att en färdig plan /lösning levereras.
• Vi styr då och stimulerar deltagarnas insatser under processen, så att målet nås på snabbaste och enklaste sätt
• Genom ideer, ansatser, modeller, analogier, exempel och egen kunskap påskyndas strategiarbetet och på olika vis höjs kreativiteten, kvaliteten och nivån på tänkandet i den grupp, som deltar i strategiarbetet
• Vid behov lägger vi in utbildningspass, som förstärker deltagarnas förmåga att lösa just det aktuella problemet.
I andra fall deltar vi bara som en vanlig medlem i gruppen som arbetar med den ny affärsplanen, men utför övriga punkter ovan.
Strategiarbetets olika faser:
• Analys av nuläge och utvecklingstendenser
• Sammanfattning av dagens och morgondagens möjligheter och problem (Strategisk revision (se ovan) omfattar dessa två punkter )
• Preliminär formulering av vision och grundläggande mål
• Strategiska vägval
• Utformning av affärsplan inkl tidsatt handlingsplan
• Process för genomförande
• Process för uppföljning och vidareutveckling av strategin.
Resultatet av detta arbete blir, att ledningen och styrelsen har löst de strategiska knäckfrågorna och fått en gemensam syn avseende utgångspunkten=nuläget och sedan formulerat en framtida vision, strategier och mål.
Dessutom har alla deltagare fått en höjd kunskapsnivå inom området.
Vårt "AFFÄRSUTVECKLINGSSTÖD" erbjuds till ett fast pris för ett överenskommet antal tillfällen/dagar/arbetsmöten.
ALLMÄNNA AFFÄRSUTVECKLINGSPROJEKT
I vissa fall vill företaget t av resurs- eller tidsskäl att konsulten gör det allra största arbetet att formulera t ex en ny strategi för en produkt; för någon del av företaget eller för helheten. Dessa projekt är av många olika slag och kan också ha sin tyngdpunkt i någon av de fyra sista faserna (se ovan) av strategiarbetet eller även gälla enskilda företagsfunktioner (se även nedan).
BRANSCHANALYSER OCH BRANSCHPOLICY
Ett annat område vi arbetar med gäller t ex strukturekonomiska analyser av branscher och allmänna branschproblem eller mål för en bransch, som är svåra att uppnå. Vi arbetar då vanligen mot branschföreningens ledning.
MARKNADSFÖRINGSREVISION MM
På samma sätt som hela företagets strategi kan revideras, kan självfallet företagets marknadsföringsfunktion genomgå en motsvarande detaljerad revision. Utifrån företagets strategiska läge identifierar vi svagheterna i den nuvarande policyn; fastställer också svagheterna i organisationen, prioriteringar, planering och genomförandet av samtliga marknadsaktiviteter. Behövs nya riktlinjer för en bättre marknadsföring och en mer lönsam marknadsstrategi?
|